© Chris van Houts, A'dam |
Zowel in zijn romandebuut Armalia als in de recente opvolger De gestolen kinderen zoekt Gerardo de Soto y Koelemeijer het geboorteland van zijn vader op. Maar waar Spanje voor de doorsnee Lage Lander een oord van zon en kunst is, opent de auteur zwarte bladzijden uit het verleden: die van de burgeroorlog en de naweeën ervan.
Deze Spaanse Nederlander is een duizendpoot, één
van die zeldzame mensen met een meer dan gemiddeld ontwikkelde alpha- én
bètakant. Maar zolang hij zich niet waagt aan hogere wiskunde en filosofie, kan
iedereen in zijn voetsporen mee naar rauwe werkelijkheden en stemmen die
schreeuwen om gehoord te worden. Vakantie houden kan altijd nog…
'Voor mij heeft Spanje twee gezichten,
en in deze roman toon ik er slechts een,
omdat dat beter bij de sfeer past van het thema.'
De
gestolen kinderen gaat over een schandvlek op het Spaanse verleden en het
daaraan gekoppelde grote zwijgen. Had je zoiets voor mogelijk gehouden in het land
van je vader?
Nee, eerlijk gezegd
verbaasde het me nogal. Ik ben redelijk op de hoogte wat betreft de Spaanse
Burgeroorlog en de Franco-dictatuur, maar dit was compleet nieuw voor me. Ik
had er nooit iets over gelezen, tot januari 2011. Het is onvoorstelbaar, zeker
als men zich bedenkt dat het stelen van kinderen nog tot de jaren negentig is
doorgegegaan, jaren na Franco’s dood. Dus zelfs nog in de tijd dat ik als kind
elk jaar met mijn ouders naar Spanje ging, vonden dat soort praktijken plaats.
Dat er geen ernstige pogingen tot openheid en
opheldering worden ondernomen betekent dat de naweeën van de burgeroorlog nog
lang niet uitgewerkt zijn. Had Spanje anders moeten omgaan met zijn beladen
verleden?
Ik wil niet moralistisch
overkomen of doen alsof ik weet hoe je met zo’n ingrijpende geschiedenis om
moet gaan, maar ik denk dat het zwijgen over het verleden de slechtst mogelijk
oplossing is geweest. Dit is een open wond die wel moet gaan etteren. Het zou
al een hele stap voorwaarts betekenen als rechts de gruwelijkheden onder Franco
erkent en laat onderzoeken wat er precies is gebeurd.
Franco ontmoet Hitler |
Dat vind ik een lastige
vraag. Natuurlijk zijn er jongeren die bezig zijn met deze tweestrijd, maar ik
denk dat de jeugd van tegenwoordig zich in een lastig parket bevindt. De
werkeloosheid onder jongeren bedraagt bijna 50%. Frustrerend als je net bent
afgestudeerd en er zijn geen banen voor je. Aan de andere kant, de 15-M
beweging, die op pleinen in de grote Spaanse steden bivakkeerde, pleitte niet
alleen voor meer banen, maar ook voor meer democratie en openheid, en minder
corruptie. Dus ook zij zijn zich wel bewust van de oude breuklijn. Chris van
der Heijden schreef onlangs nog in De Groene Amsterdammer dat het verleden niet
te bedekken is, en dat het linksom of rechtsom terugkeert, net zo lang tot alle
betrokkenen, hun kinderen en kleinkinderen dood zijn. En zelfs dan is het vaak
nog niet over.
Duidt het niet op tafel liggen van dit onderwerp
ook op een taboemaatschappij in de algemene zin van het woord? En heeft het
bedekken van delicate thema’s te maken met het catholicisme?
Ik denk dat de kwestie erg
gecompliceerd is en dat er voor nogal wat mensen wat op het spel staat. De
burgeroorlog is lange tijd zeker taboe geweest, daar komt langzamerhand wat
verandering in, eigenlijk van af 2000. De Franco-tijd is ook zeker taboe, maar
ook hier ziet men langzaam een kentering. De socialisten durven nu zelfs te
roepen dat de stoffelijke resten van Franco verwijderd moeten worden uit de
Vallei der Gevallenen.
De Katholieke Kerk zal als
instelling weinig te maken hebben gehad met de gestolen kinderen, maar wel zijn
er vermoedelijk vele duizenden geestelijken bij de kinderroof betrokken.
Spaanse burgeroorlog: mannen én vrouwen nemen de wapens op |
Iemand die voorzichtig aan de kar trekt, is de minister van Justitie die nota bene bij de Partido Popular hoort. Hoe is dat te verklaren? En is dat het begin van een mentaliteitswijziging bij de politieke klasse?
We kunnen zijn actie op
twee manieren interpreteren. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat er een
mentaliteitswijziging is ingezet nu er een loket in het leven is geroepen waar
mensen hun (DNA)-gegevens kunnen achterlaten om de zoektocht te
vergemakkelijken. Anderzijds kan men zeggen dat dit slechts is gedaan om van
'het gezeur' af te zijn, om links, en misschien ook wel de buitenwereld te
laten zien dat 'de gestolen kinderen' wel degelijk een agendapunt is. Ik
vermoed het laatste. Zijn vrouw is de dochter van een minister onder Franco en
hij zou natuurlijk veel verder kunnen gaan.
Is de aandacht voor de economische crisis een
kwalijke zaak voor ‘de gestolen kinderen’? En misschien een excuus voor rechtse
beleidsmensen?
Ik denk inderdaad dat
Spanje nu andere prioriteiten heeft. De crisis heeft er goed huisgehouden. Dat
gaat ten koste van de aandacht voor de gestolen kinderen. En voor de Partido
Popular is de crisis een mooie afleidingsmanoeuvre.
Een opvallend element in De gestolen kinderen is het verdringen van herinneringen. Dat gebeurt bij getuigen en ook bij Miguel. Heb je de indruk dat dat psychisch (overlevings)mechanisme van toepassing is op de gehele burgeroorlogervaring? Ben jij trouwens geen onderzoek aan het doen naar die bredere historische context?
Ik heb een fulltime baan
als docent in het voortgezet onderwijs en ben blij als ik tijd kan vinden om te
schrijven. Voor deze roman heb ik dan ook niet bijzonder veel onderzoek gedaan.
Dat zou anders geweest zijn als het een non-fictie boek was geworden. De
bredere context houdt me wel bezig, misschien voer voor een nieuw boek, en dan
non-fictie.
Het verdringen van
herinneringen is misschien een belangrijk element in de ervaring, al denk ik
dat tot 2000 het taboe ook belangrijk was. Eerst durfde men niet te praten
omdat Franco nog leefde, en na zijn dood bleven bepaalde structuren nog in
stand, waardoor ook toen men bleef zwijgen.
Het boek haalt ook even het moment aan waarop
een jonge Juan Carlos zijn broertje per ongeluk dood schiet. Je zou denken dat
zo’n ervaring leidt tot een aversie tegen wapens… maar in 2012 gaat de koning (nota
bene als voorzitter van het Spaanse WWF) op olifantenjacht naar Botswana. Wat
voor een man is dat eigenlijk?
Mijn indruk van de man is
niet al te rooskleurig. Volgens mij is hij niet al te intelligent. Hij heeft
zich echter voor het Spaanse volk onsterfelijk gemaakt omdat hij de overgang
naar de democratie als jonge vent toch in goede banen heeft geleid. Men is hem
zeer dankbaar dat hij niet precies gedaan heeft wat Franco, die zich met zijn
opvoeding heeft bemoeid, hem heeft ingefluisterd. Dat je later gaat jagen als
je vrijwel zeker door een ongeluk je broertje hebt vermoord, vind ik
onbegrijpelijk. Dat je dat in crisistijd doet, waarin vele Spanjaarden moeite
hebben om het hoofd boven water te houden, getuigt ook niet echt van empathisch
vermogen.
Armelia, het romandebuut van Gerardo de Soto y Koelemeijer |
Als je de Spaanse dorpjes, de stad Zaragoza en
de oudjes beschrijft – zeg maar de periferie van het grote verhaal – dan
ontstaat er een donkere sfeer. Zegt dat iets over jouw globale beeld van het
land van je vader?
Spanje is een interessant
land, met een boeiende geschiedenis, cultuur en literatuur. Voor mij heeft
Spanje twee gezichten, en in deze roman toon ik er slechts een, omdat dat beter
bij de sfeer past van het thema. Toen het goed ging, in de jaren negentig en
aan het begin van deze eeuw, zag men vele positieve aspecten, maar door de
crisis komt het recente verleden weer bovendrijven. Veel mensen hebben ook een
romantisch beeld van Spanje, en dat beeld probeer ik door dit verhaal wat bij
te stellen.
Engagement is wel iets dat
ik in mijn verhalen probeer te bereiken. Ik vind het aardig om bepaalde problemen,
of perioden aan het licht te brengen die wat minder bekend zijn, of om een
andere kant van een verhaal te tonen.
Ik wil me in de toekomst niet
beperken tot romans, ik zou ook graag non-fictie willen schrijven. Over
wiskunde, wetenschap, de geschiedenis van Spanje, over filosofie. En het lijkt
me fantastisch om Spaanse literatuur te vertalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten