6 mei 2014

Monique Burger

 

Belezen, kundige mensen die overlopen van enthousiasme en dat willen delen, daar is in boekenland nood aan. Dat bewijst het succes van het panel van boekhandelaars in de DWDD. 

Hoe blij je van boeken wordt, zie je aan de mimiek van Monique Burger, één van de vier panelleden. Zelfs als je het geluid stil zet, vertellen de ogen van de Amsterdamse je dat je de titel die ze aan de camera toont absoluut moet lezen. Meer zelfs: de roman of het non-fictiewerk in kwestie zal je leven veranderen! Monique zien betekent dat je naar de winkel of de bib rent... en zo hoort het ook!

Voor en achter de balie van De Nieuwe Boekhandel trekt ze die lijn door.  Een goeie boekhandelaar zijn, betekent meer dan het inkopen van de juiste boeken.

http://www.libris.nl/denieuweboekhandel

‘… je moet af en toe een HEEL coole auteur naar je winkel halen.’

Je bent één van de superenthousiaste boekenliefhebbers uit het panel van DWDD. Waaruit is die boekenliefde gegroeid?
Het is begonnen bij mijn opa, die mij en mijn broertjes en zusje altijd voorlas met zijn prachtige vertelstem. Als kind ontdekte ik daardoor al snel dat je door het lezen van een boek met je hoofd in een heel andere wereld kunt zijn.
 
Hoe zou je de variëteit van de boeken die je leest omschrijven?
Ik lees alles: romans, goeie jeugdliteratuur, poëzie, thrillers, geschiedenisboeken, kookboeken, tuinboeken. Ongeveer in die volgorde. Nogal eclectisch, dus.

Aan welke criteria moet een boek voldoen om je aan de bladzijden te kluisteren?
De eerste zin moet stáán. Soms gebeurt het dat de eerste zin zich meteen in mijn netvlies brandt: dan is hij echt goed, want blijkbaar raakt hij dan iets. Een plot moet zich binnen de eerste 25 pagina’s ferm aankondigen; een plotloos boek mag ook, maar dan is de stijl weer van cruciaal belang. Als ik twijfel, lees ik soms tot 100 bladzijden, maar dan is het ook echt gebeurd.



De Nieuwe Boekhandel:
Met de opvoeding van deze kleuter is niets mis!

Als je een slappe boekenliefhebber aan het lezen zou willen krijgen, met welke argumenten kom je dan? En bestaat er ook zoiets als slecht advies?
Haha, slecht advies? Ja, ongevraagd zeggen dat je een boek niet goed vindt zonder meteen een alternatief te laten zien. Verder is een slap gebracht advies ook een slecht advies, je moet het wel met overtuiging brengen. Een ‘slappe boekenliefhebber’ zou ik als uitdaging zien, omdat het dan helemáál op mijn kennis en overtuigingskracht aankomt: je hebt maar één kans om deze lezer weer op gang te krijgen. De argumenten hangen af van het soort boek en soort lezer en kan ik hier niet allemaal noemen.

Komen er voldoende jongeren naar De Nieuwe Boekhandel? En hoe krijg je jongeren aan het lezen?
Voldoende, maar nooit genoeg! Je krijgt jongeren aan het lezen door zelf jongerenboeken te lezen en dus te weten waar je over praat. Verder moet je de jongeren opzoeken op school en je moet af en toe een HEEL coole auteur naar je winkel halen.

Van het aantal boeken dat er verschijnt, kun je er maar een beperkt aantal lezen. Maar als boekhandelaar kun je vragen krijgen over alles wat in de winkel ligt. Hoe ga je met die beperking om? En welke boeken pik je er uit om te lezen?
Ik koop ze zelf in, dus ik ken de boeken van tevoren. Verder is het noodzaak om de recensies te volgen, en je moet weten wie er op tv en radio geïnterviewd worden. Via Twitter en Facebook kom je ook veel over de inhoud van boeken aan de weet. Boeken die me aanspreken pik ik eruit. Zie boven.


Het aanstekelijke boekenpanel van DWDD:
Wim Krings, Monique Burger, Ronnie Terpstra en Gerda Aukes
Hoe ervaar je de ontmoetingen met je collega-panelleden? Word je daar, bijvoorbeeld, een blijere of intensere lezer van?
Ik was altijd al een stevige lezer, maar de panelleden wijzen me soms op titels die ik zelf niet direct in het vizier had. Ik lees nu meer in de breedte. Het contact is erg goed en verrijkend.

(Media-)aandacht voor boeken stimuleert de verkoop en het leesgedrag. Met welk soort literaire initiatieven ben jij het meest blij?

Leeskringen à la Murakami (hebben we zelf ook), initiatiefrijke auteurs die de boekhandels ondersteunen, uitgevers die echt wat voor je doen als je uit eigen beweging iets organiseert rond een boek, boektrailers op Youtube vind ik fijn, Twitter en Facebook vind ik fijn. En verder alles wat nog nooit eerder vertoond is in een boekhandel.
 
Hoe sta je tegenover de opkomst van het e-book, als boekverkoper maar ook als boekliefhebber?
eBooks en papieren boeken zullen altijd naast elkaar blijven bestaan. De boekhandel moet beide ruim aanbieden. Zelf ben ik van het papier, ik zie een
boek echt als een ‘work of art’.

Hoe ziet de top3 van onweerstaanbare boeken er voor jou uit?

1. Dave Eggers, Wat is de wat; 2. David Vann, Caribou Island; 3. Alle delen van Het Bureau van J.J. Voskuil.
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten